Is your local cinema accessible? ♿

Caption: GIF showing reserved seats in a cinema and the words "Is your local cinema accessible?""

The cinema, that place where you can see a movie and completely forget about all the problems you have, where a child can see stories about superheroes, magic or the space and be inspired to be a good person. That is why everyone should have the right to be able to enjoy a movie without barriers or obstacles that prevent you from seeing these stories.

At least in my country, Mexico, there are 2 main movie theatre chains, Cinépolis and Cinemex, they offer different formats in which movies are available, for example: Standard, junior (with a playground inside the movie theatre) , Premium, Macro XE, IMAX, 4DX or VIP / Platino.

The price of a Standard ticket is about $75 mexican pesos ( $3.6 USD), the bad thing is that if you are a person in wheelchair you have to use some reserved seats in the front , I have only seen a movie in the front row once and it’s very uncomfortable, your neck ends up hurting from being in such a bad position and having to move it constantly during the movie.

For around 90 mexican pesos ($4.3 USD) you can buy a ticket from a type of movie theatre called Cinemex Premium, in which there are more comfortable and spacious seats and in this type of movie theatre something caught my attention the moment I entered , the reserved seats are approximately in the middle, this is something I haven’t seen before and it means so much for persons with disabilities.

Caption: 360 photo of a Cinemex Premium movie theatre

Accessible Toilets

Something that for a moment made me wonder if it was really an accessible cinema was not having found an accessible toilet, most of the times the last one is the accessible toilet, with more space so anyone can be able to enter with a wheelchair, when I was going to the exit I saw the accessible toilet exclusively for persons with disabilities, it was next to the staff member who checks tickets, this way there is always someone who can open the toilet if someone requires it and the most important thing, it is always clean and available.

Captioned Movies

This year a change in the Federal Cinematography Law was approved so that films have Closed Captions (CC), regardless of whether the film is in its original language or dubbed, this would benefit nearly 2.4 million mexicans with a hearing disability, in order to verify this I went to see Marvel’s Eternals dubbed but the film did not have closed captions, which was strange to me due to the recent approval of the law, I googled about it and I found out that not all screenings have CC, in case you want to see one with CC you have to buy tickets for the screenings that have “FINA” written before the title of the film, in this case it would have been “FINA Eternals”, this way you can make sure that the movie will be accessible for the deaf and the hard of hearing.

In other countries, this type of changes have also occurred, the most recent was the AMC Entertainment chain in which they will include films with Closed Captions (CC) in the US.

Inclusive Screenings in Mexico

There is assistive technology like audio description devices or loop systems so that everyone can enjoy the film, in Mexico this type of devices is not used, some data that I found shows that in 2018, Cinépolis screened only 54 films adapted for people with disabilities called “Cinépolis Inclusive Screenings”, in which there are 2 types:

• The first one is for people with hearing or visual disabilities: In this type of screenings it is necessary to download an app and a type of document that is required, there are three options: Audio description, Closed Captions and Mexican Sign Language (LSM), everything you need to do once the movie starts is to sync your smartphone or tablet and enjoy the movie.

• The second type of inclusive screenings is for persons with Autism Spectrum Disorder (ASD), social-sensory or intellectual disabilities: In these types of screenings the lighting is turned on at 50% intensity, the movie theatre is kept at a comfortable temperature and people can move freely around it, there is always staff members at the exit so that children don’t go outside without being accompanied by their parents. Have you seen something similar in your local cinema?

Apparently because of the pandemic there are none of these screenings available on the website.

This week, one of the most anticipated movies of 2021 will finally be released, yes, I’m talking about Spider-Man No Way Home, this means a lot of people will use Maps to decide which cinema to visit. When you go to the cinema take a few seconds to update the info, write a review on Google Maps, add helpful accessibility photos and remember, with great power comes great responsibility so don’t forget your mask(s)****! :spider_web: :spider_web: :spider_web:

Are there any accessibility features in your local cinema?

Here are some great post to learn more about accessibility and how to make useful contributions:

Accessibility Photos in Google Maps, do’s and don’tsby @ErmesT

Accessibility Uncovered :wheelchair: : Accessible Signs - Reserved Seatingby @Jesi

Is this toilet accessible? A guide to better review toilet accessibilityby @Melissa_Langlois

30 Likes

Gracias por agregar mi publicación en el post, y por mencionarme así no me lo perdía @LaloPadilla ! Nos estás mostrando un buen ejemplo de espacios reservados para personas con discapacidad.

Es una buena pregunta la del post, la verdad es que como mencionaste casi siempre vi lugares donde puedan ponerse sillas de ruedas adelante de todo por estar ahí la entrada, generalmente, aunque no recuerdo haber visto una señal de accesibilidad. Adelante de todo suele ser bastante incómodo, pero también conozco cines que tienen la entrada arriba de todo y me suena haber visto lugares especiales, aunque a pesar de mi tiempo como Local Guide nunca se me ocurrió tener el celular preparado para fotos cuando entro, capaz siempre están ocupados con pochoclos -popcorn, porque me suena que en México le dicen diferente - jajaja

Sobre las funciones especiales, nunca me enteré sobre alguna para personas con autismo o neurodiversas, pero si se que antes de la pandemia algunos cines tenían funciones para que vayan padres con bebés, que creo que dejaban las luces un poco prendidas y supongo que bajaban el volumen. Parece que hasta eso es lo máximo que llegamos nosotros en cines grandes, pero recién investigando vi que algunas personas con autismo o padres de hijos con autismo se organizan para tener este tipo de salas y experiencias.

Me sorprende un montón que le hayas podido sacar una foto 360 al cine, y de tan buena calidad!! Me da ganas de actualizar mi 360 :sweat_smile: Igual creo que ahí tienen más luces que acá antes de la función, pero me sigue impresionando el nivel de detalle.

Este miércoles voy al cine a ver Spiderman ( :grin: ) así que voy a prestarle más atención que siempre a ver si hay alguna señal de accesibilidad o sala adaptada. Gracias por la publicación que concientiza sobre esto un montón!!

2 Likes

Gracias por tu comentario @Jesi !!! Siempre que iba al cine era lo mismo, los lugares para personas con discapacidad están hasta el frente, menos en una sala IMAX de Cinépolis en el centro de Toluca que cerró por la pandemia, en esa sala se podía subir por el elevador y permitir que alguien en silla de ruedas estuviera en la última fila, aunque no eran espacios reservados oficiales.

A los pochoclos (se me sonó muy raro el nombre) le decimos palomitas de maíz o simplemente palomitas.

Me parece perfecto que los padres de hijos con autismo se organicen para ir al cine, ojalá los cines tomen en cuenta eso y tener la iniciativa en el futuro para que sea algo normal.

Y sobre la foto 360, por suerte llevaba el tripie y pude tomar la foto con larga exposición, de otra manera no se vería nada , tuve que quedarme quieto cuando la tomé, en otra que me moví se veía muy extraño.

Me alegra que pudiste conseguir boletos para ver Spider-Man el mismo día del estreno, yo casi no tengo la misma suerte, conseguí boletos hasta la última función de las 10:45 pm, siempre iba con mis primos a los estrenos de media noche pero por la pandemia los dejaron de hacer, considerando la hora será casi igual, no me vayas a spoilear! :joy: ¿los cines en Argentina están abiertos hasta tarde? Espero que puedas tomar fotos sobre accesibilidad!

2 Likes

Gran iniciativa @LaloPadilla Lalo felicitaciones :clap:t3: :clap:t3: :muscle:t3: :movie_camera: :tickets:

1 Like

Excelente post @LaloPadilla lo mejor de artículos como este es que nos enseñan a los demás que mirar la próxima vez que vayamos al cine en nuestra ciudad (antes de la peli y los pochoclos claro jaja) y así actualizar ésta información en Maps.

Como te decía Jesi acá también los lugares reservados para personas con discapacidad están en la primera fila, la peor ubicación sin duda.

Acá tenemos variedad de salas, cada vez con más efectos de movimiento y sonido, experiencia inmersiva como le dicen. Pero lamentablemente está pensado, como todo, para las mayorías.

Me encantaron las 360.

Saludos.

Silvy.

2 Likes

Gracias @Mc_Germi !

Si vas al cine estos días no dudes en sumarte, nuestras contribuciones pueden ayudar a muchas personas con discapacidad a elegir el cine correcto

Gracias @SilvyC ! Así es esos lugares en primela fila son horribles, aparte de que todo en equipo de sonido y la experiencia en general está pensada para quienes se sientan en el centro, yo ví Avatar en 3D y termine con dolor de cabeza y cuello por estar tan cerca de la pantalla (pero la película estuvo muy buena jajaja).

Cada vez hay más formatos para las películas y es una buena forma de experimentar, a mí en lo personal no me gustó el 4D, es buena experiencia pero solo para una vez jajaja, la vez que fuí la sala terminó muy sucia por gente que se asusta y lanza los pochoclos por el aire, los empleados tienen trabajo extra para limpiar todo y como dices no es accesible.

1 Like

Palomitas!! Sabía que la mayoría de países le dicen así pero se me había ido la palabra también jajaja

@LaloPadilla Yo también casi no consigo entradas para el estreno! La página estuvo andando mal por la demanda, pero a las 3 am ya se podía :cowboy_hat_face: Voy a las 10:15pm yo, así que estamos parecidos sin contar las horas de diferencia por huso horario, todavía tenía asientos el horario anterior pero en el costado así que preferí más tarde :sweat_smile: Aunque seguro llegue temprano y voy a tener tiempo para sacar fotos de accesibilidad.

Tranquilo igual que no te spoileo! Ya nos lo ordenó Tom Holland por las redes jajaja

Acá tenemos funciones que empiezan a la 1:30am! Yo considerando lo que dura la película no se si las elegiría porque me arruinaría mi rutina de sueño (?) pero igual creo que tiene sus cosas buenas.

Que la disfrutes!! :spider_web:

2 Likes

Super @Jesi ! que bien que tuviste opciones para escoger el lugar, con mis primos somos 8 y hasta esa hora encontramos lugares juntos.

De la sala IMAX que te había comentado antes, era de un museo de la cervecería Modelo (la que hace cerveza Corona) se llamaba mumci, el museo cerró, Cinépolis compró la sala y estuvo funcionando hasta marzo de 2020 cuando cerró (de nuevo jaja) y ahora la van a volver a abrir pero será de una nueva cadena de cine, con esta sería su 3er sucursal en el país, acabo de comprar mis boletos para las 5 pm , así que voy ver Spider-Man en la pantalla más grande del México y a hacer contribuciones para Maps !!!

Es muy cómodo ir al cine de madrugada, no hay tráfico, pero tampoco creo que sea buena idea si tienes que levantarte temprano a trabajar :joy:

Que la disfrutes igual :metal: !!! (a Connect le falta el emoji con el pulgar extendido jaja) #NoSpoilers

@LaloPadilla Thanks for drawing our attention to the various ways cinemas can be more inclusive of people with disabilities. What a coincidence that you should mention Spider Man No Way Home. I am going to watch it with my family this coming Tuesday and I shall watch out for how the cinema is set out to accommodate people with special needs.

This is a new cinema that I have never been to so it will be very interesting to see it.

1 Like

Thanks for you comment @MariaNgo , that sounds great ! I hope you have enjoyed the movie, I always try to visit different places and that includes cinemas.

It is a good idea to talk directly with the manager about adding accesibility features or those that can be improved. Did you find any?