Skorepartör i Medinan av Sousse

Jag vill dela med mig en härlig bild från min resa till Sousse.

En skoreparatör När mina skor gick sönder, gick jag till Medinan och hittade vad jag letade efter: en skoreparatör. Hans arbete är viktigt för samhället. Han klistrar, spikar och putsar skor med stor skicklighet. Han lagade mina skor snabbt och med stor noggrannhet. När jag frågade om jag fick ta en bild av hans lilla bord, svarade han ja med glädje.

När jag frågade vad det kostade, sa han att han var nöjd med vad som helst. Han fick några dinarer och blev så glad och nöjd. Andra betalade mindre och han tog emot det med ett leende. Det spelar ingen roll hur mycket du betalar, dessa hantverkare är alltid nöjda med det lilla de får, en slant mer eller mindre, de är glada ändå.

Skoputsare och skoreparatörer som klistrar, spikar och polerar skor är numera sällsynta. Och det är synd. I vår tid är det “köp och släng” som gäller.

Här är bild av skoreparatör på marknaden i Sousse medina som kallas Babb el jebli som gladeligen blev fotograferad. Och några bilder av samma ämne. Jag gillar att visa hantverkare och deras miljö.

9 Likes

@oualibechir
Eine hervorragende Würdigung dieses selten gewordenen Handwerk.:+1:

Auch wir in Eckernförde schätzen einen guten Schumacher den wir hier haben.

That’s really great @oualibechir
Glad that you have added Google Maps link as well.