Lokal Guide i Uppsala min hemstad

Uppsala – Den vackra staden

Som lokal guide i min stad Uppsala hade jag nöjet att få besök av min bror och hans fru. Det som är särskilt fascinerande med Uppsala är den vackra naturen och den rika historien, och Fyrisån .
Jag visade dem några av stadens mest betydelsefulla platser, såsom Uppsala domkyrka och Gamla Uppsala, där historiens vingslag känns i luften. Vi tog också en liten tur genom Hågadalen och Hammarskog och njöt av atmosfären och den friska luften. Ett besök till Uppsala moskén och promenerade genom stadens centrum fick avrunda dagen.
Vi företog också en dagsutflykt till Roslagskusten med Öregrund och Gräsö som mål. En trevlig dag med fint väder och god mat.
Eftersom Stockholm ligger så nära, passade jag även på att visa dem en liten del av huvudstaden. Vi besökte de charmiga små öarna och vandrade genom Gamla stan, som med sin historiska skönhet verkligen är en av stadens höjdpunkter. En av de mest minnesvärda stoppen var Skinnarviksbergen, där vi har den fantastiska utsikten över Stockholm. Från denna höjdpunkt kunde vi se stadens silhuett, vattnet och de ikoniska byggnaderna – en vy som verkligen tog andan ur oss.
Jag kände mig stolt över att få visa och berätta om dessa platser, och det som uppskattades mest var kulturen, Gamla stan och den fantastiska naturen i och kring Uppsala.

[Öregrund]()

8 Likes

Sounds like a wonderful visit @oualibechir ! It’s great they appreciated Uppsala’s culture, history, and nature – and that you got to show them some of Stockholm too! :blush: Thank you for sharing your great pictures !