Alain_Stubbe's post
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Level 6

Pottery

[redacted]

Hey, ik ben Alain Stubbe gefascineerd door keramiek.

Ik denk dat we het meest onszelf zijn,
als we passie voor het leven voelen, voor de natuur, voor creatie’s
die gemaakt zijn met liefde en een ziel hebben.
Laat de creaties voor zich spreken

Vooraleer de keramiek volledig klaar is, gaat er een heel proces aan vooraf. Hieronder een korte weergave van wat er allemaal precies gebeurt voordat jij dit stuk bij jou thuis hebt staan:

  1. Allereerst draai ik van een bol klei deze tas, bord, kom, … op mijn draaischijf.
  2. Na enkele dagen drogen draai ik de onderkant van deze tas, bord, kom, … af zodat deze onderkant mooi afgewerkt is & tot slot zet ik mijn eigen stempel er in.
  3. Dit laat ik een 2-tal weken drogen zodat de klei voldoende uitgedroogd is voor ze in de oven gaat.
  4. Daarna gaat het voor de eerste keer in de oven. Dit heet ‘biscuit bak’. Deze bak zelf duurt ongeveer een 10-tal uren. Nadien moet de oven nog volledig afkoelen, voordat je hem kan openen, waardoor dit totale bakproces wel meer dan 48u kan duren.
  5. Na de eerste bak is het tijd om het glazuur aan te brengen. Dit doe ik met een speciale verfborstel die gemaakt is om glazuur aan te brengen. Elk potje heeft 3 lagen glazuur nodig en moet tussen elke laag in steeds voldoende drogen. Je kan het al raden, hier gaat opnieuw heel wat tijd over heen Of ik dompel ze in m'n eigen glazuur en reinig de bodem met een spons.
  6. Wanneer de glazuur droog is, mag het voor een tweede en laatste keer in de oven. Dit heet de ‘glazuur bak’. Deze bak gaat tot een nog hogere temperatuur ongeveer 1250 °c. dan bij de biscuit bak en neemt in totaal (met afkoelen bij) opnieuw een goede 48-tal uren in beslag.
    en dan komt de verassing als de oven open doe. Soms zijn er potten die minder goed gelukt zijn. Dit is eenmaal keramiek.
    Er bestaan nog bak-mogelijkheden zoals saggar, raku,....
    setje.jpg20200112_161150.jpg20200112_161235.jpg20200412_163739.jpg20190729_140500-1.jpgkom 30082018 2.jpg
Torhout, België
2 comments
Connect Moderator

Re: Pottery

Quite a hobby/passion @Alain_Stubbe 

 

Altijd leuk andere Nederlandstalige local guides hier te zien. Groeten uit Hamme (Oost-Vlaanderen)!

Check out LetsGuide Podcast | #LGCTM | Please always @Mention me so I see your reply
Former Google Contributor

Re: Pottery

Hallo @Alain_Stubbe,

Welkom op Connect!

 

Dank je voor het delen van je bericht. Ik heb de link van de website verwijderd. Reclame op Connect is niet toegestaan. Je kan in Program rules meer lezen. 

 

We moedigen nieuwe local guides aan om een korte introductie over zichzelf te posten.

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!