MortenSI's post
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Former Google Contributor

3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Billedtekst: Et billede af tre regeringsbygninger hvor blandt andre præsidenten og ministrene holder til i centrum af Sofia, Bulgarien (Local Guide @MortenSI)Billedtekst: Et billede af tre regeringsbygninger hvor blandt andre præsidenten og ministrene holder til i centrum af Sofia, Bulgarien (Local Guide @MortenSI)

Da jeg havde afsluttet min gymnasiale uddannelse i Danmark, besluttede jeg mig for at læse til handelsøkonom. Uddannelsen så spændende ud og indeholdte et obligatorisk praktikophold på hele otte måneder. Jeg var meget opsat på dette praktikophold, og ville bare gerne ud på arbejdsmarkedet efter mange år på skolebænken.

 

Da det blev tid til at finde praktikpladser, valgte de fleste af mine medstuderende den sikre løsning og fandt en lokal virksomhed. Eftersom jeg boede i en forholdsvis lille by, blev jeg draget af idéen om et praktikophold i udlandet. Et tropisk sted med sol året rundt og lækre drinks inden for en armslængde så snart det blev fyraften.


Jeg havde tre valgmuligheder for et praktikophold i udlandet. Det første var Spanien, som lød ganske udmærket hvis jeg skal være ærlig. Det næste valg var Vietnam. Nu nærmer vi os noget, tænkte jeg for mig selv. Men så blev Bulgarien præsenteret for mig som den nye destination. Kun en enkelt studerende var taget afsted før mig, og det var grund nok for mig til at jeg valgte netop denne destination.

Billedtekst: En bil kører på en vej mod en bjergside dækket af træer i efterårsfarver (Local Guide @DeniGu)Billedtekst: En bil kører på en vej mod en bjergside dækket af træer i efterårsfarver (Local Guide @DeniGu)

Uden meget viden om landet, pakkede jeg min kuffert og besluttede mig for at tilbringe de næste otte måneder i Sofia, hovedstaden i Bulgarien. Da praktikopholdet endte følte jeg slet ikke at jeg var færdig med Bulgarien. Jeg besluttede derfor at blive, og bor nu i Sofia på mit tredje år.

 

Bulgarien er bestemt ikke landet med palmetræerne og de lækre drinks jeg havde i tankerne, men har overrasket mig positivt på flere måder. Her er tre af de største overraskelser jeg oplevede i starten, og som jeg holder mest af den dag idag.

 

1. Maden

 

Billedtekst: Et billede af oksebøffer og kyllingefilleter, ristede kartofler, salat, tre slags dyppelse og to skeer på en træplade på en en traditionel Bulgarsk restaurant (Local Guide @MortenSI)Billedtekst: Et billede af oksebøffer og kyllingefilleter, ristede kartofler, salat, tre slags dyppelse og to skeer på en træplade på en en traditionel Bulgarsk restaurant (Local Guide @MortenSI)

Jeg vidste intet om det bulgarske køkken da jeg flyttede herned, men jeg fandt hurtigt ud af at bulgarerne holder af disse tre ting når det kommer til et måltid—kød, grøntsager og ost.

 

Jeg var overvældet da jeg første gang satte fod i en traditionel bulgarsk restaurant, eller “mehana” som de kalder det. Menuen var proppet med 50-60 forskellige retter. Hvis du synes det er svært at vælge hvilken film du vil se på Netflix, så skulle du prøve at vælge en hovedret på en bulgarsk restaurant.   

 

Det er er meget normalt at starte ud med en salat—og vi snakker ikke en lille salat. Disse salater kunne være en hovedret i sig selv. Dernæst kommer hovedretten, typisk bestående af kød i alle mulige former og størrelser, mest svinekød og kylling. Jeg kan godt lide at de bruger alt på dyret—kyllingelever og ko tunge er helt almindelige måltider her! Alt er dejligt krydret og der som regel nok til at brødføde en lille landsby.

 

Lad os ikke glemme osten. Bulgarer kan putte ost på altog jeg mener alt! Den bulgarske hvide ost ligner meget den feta vi kender fra Grækenland, og man kan bestille det på stort set altsalater, kartofler og jeg kunne blive ved.

 

Jeg har lært at elske den bulgarske mad og tager endda mig selv i at bestille ko tunge en gang imellem, for det smager simpelthen så godt. Jeg er desuden også ret sikker på at jeg har spist mere salat på et år i Bulgarien end jeg gjorde hele mit liv i Danmark.

 

2. Vinen

 

Billedtekst: Fem stole om et bord med vinglas og en kande vand, ved et stort vindue med udsigt over vinmarker og bjerge på Orbelus Vingård, Bulgarien. (Local Guide @MortenSI)Billedtekst: Fem stole om et bord med vinglas og en kande vand, ved et stort vindue med udsigt over vinmarker og bjerge på Orbelus Vingård, Bulgarien. (Local Guide @MortenSI)

Hvis nogen havde tilbudt mig en flaske bulgarsk rødvin for et par år siden, havde jeg pænt takket nej. Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi koblet Østeuropa og vin sammen. Derfor blev bulgarsk vin med sikkerhed det der overraskede mig mest.

 

En af mine venner ville ud og se på et par vingårde på landet for to år siden, og spurgte om ikke jeg ville med. Mine forventninger var ikke særlig høje, men jeg opdagede hurtigt, til min store overraskelse, at vingårdene ikke bare var en eller anden baghave, som jeg havde forestillet mig. De var smukke bygninger med professionelle faciliteter i skønne omgivelser omringet af bjerge.  

 

Vi startede med et besøg på Villa Melnik, som ved første øjekast lignede et kæmpe stort palæ jeg nemt kunne se mig selv bo i. Men så snart vi kom indenfor opdagede vi at hele produktionen foregik under jorden. Vi smagte så meget vin vi kunne få fat i og måtte også købe et par kasser med hjem.


Vores næste besøg var lidt mere specielt og foregik på Orbelus Vingård, som laver økologiske vine. Hele bygningen var formet som en gigantisk vintønde, og vi var heldige nok til at deltage i vinsmagningen mens vi nød udsigten over vinmarkerne.

 

3. Naturen

 

Billedtekst: En person der paraglider henover Sofia set fra bjerget Vitosha i Bulgarien (foto lånt af Melissa Djurslev)Billedtekst: En person der paraglider henover Sofia set fra bjerget Vitosha i Bulgarien (foto lånt af Melissa Djurslev)

Jeg elskede at have naturen i nærheden da jeg boede I Danmark, for det gav mig muligheden for at tage en pause fra bylivet en gang imellem. Heldigvis for mig er Bulgarien fyldt med storslåede bjerge, floder og vandreruter.

 

Da jeg flyttede til Sofia, var jeg bange for at mine følgende otte måneder ville blive tilbragt langt væk fra frisk luft og smukke skove. Jeg kunne ikke have taget mere fejl. Det viste sig, at der var et helt bjerg lige ved siden af Sofia—Vitosha. Jeg kunne gå ud af min hoveddør og være i en højde af 1800 meter på mindre end 45 minutter.

 

Vitosha er stadig mit favoritsted at tage hen, når jeg vil undgå larmen fra storbyen og bare rense mit sind.

 

Bulgarien overraskede mig på mange måder, og maden, vinen og naturen er kun nogle af de ting jeg faldt for. Har du oplevet et kulturschock? Del din historie i kommentarerne nedenfor.  

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

44 comments
Level 9

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Hello @MortenSI 

Wonderful post, excellent photographs.

Thank you for sharing your post with us.

I have been to Copenhagen few years before for couple of days, it's a lovely place also. 

A Wind Mill in Copenhagen, DenmarkA Wind Mill in Copenhagen, Denmark

Former Google Contributor

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

I see you captured one of Denmark's great trademarks @AbdullahAM, the windmills!

 

Did you find anything about the Danish culture particularly surprising? 

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

Level 10

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Hi @MortenSI Thank you for introducing Bulgaria!

I am listening to the greatness of Bulgaria from moderator @Ivi_Ge, but I still do not know it completely. For example, do you always use cheese as Japanese people always use soy sauce? I was surprised🧀😮

#Let's introduce your Japan with #DeepJapan hashtag. You will discover Japanese background stories.
#Let's try your native language conversation with Google Translate #UseNativeLanguage
#Enrich Google Maps with Cycling information #Bike
#lit.link/yasumikikuchi #Guiding Star 2022 Inclusive Mapper

Google Moderator

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Hey @YasumiKikuchi,

 

Maybe you are right. Bulgarians can’t live without cheese. It’s served with almost every meal. We eat it on slices of bread, in salty pastries, with scrambled eggs, in salads, and even with sweet desserts sometimes. 

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

Former Google Contributor

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

I am not sure you can quite compare soy sauce to the Bulgarian white cheese @YasumiKikuchi, but I was very surprised by how often the cheese was used in cooking.

 

Like @Ivi_Ge says, it can be used in pretty much any way imaginable. 

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

Former Google Contributor

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Hey @MortenSI

 

It was such a pleasure to read about your first experiences in Bulgaria. I almost fell from my chair from laughter while I was reading how you compare choosing the main course in a Bulgarian restaurant with choosing a movie on Netflix. 🙂 This is so true! 
 
And about the sirene (white Bulgarian cheese) as well. You are right, we can combine it with so many different dishes. 
 
Have you ever tried watermelon with sirene?

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

Former Google Contributor

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Thank you for the kind words @JavieraAu, I'm glad you liked it!

I can honestly say, I have never heard of watermelon with cheese, but I guess you learn something new everyday. 

 

I have tried pretty much every option there is with cheese, and I think the watermelon will be my next 🙂

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

Google Moderator

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

Good choice @MortenSI !

 

Bulgaria may be a small country but it hides a lot of interesting places worth seeing.

 

Have you had the chance to listen to some live performances in the mehana? A lot of Bulgarians find it very entertaining, tourists too.

 

I visited Melnik a year ago and it is a lovely small town. I was able to enter the wine cellars where locals keep their bottles of wine and I even sampled one of the red wines.

 

Did you visit the Rozhen Monastery which is very close to Melnik? It is a popular place among tourists and the view is amazing.

Due to the volume of private messages Google Moderators receive, I do not read or respond to private messages. Please post publicly so others may benefit from your discussion. If you require urgent assistance, please tag a Google Moderator. Thank you!

Level 5

Re: 3 ting der overraskede mig ved at flytte til Bulgarien

It's beautiful, someday I'd like to visit Bulgaria