Koppsåna sag og mølle,Dølemo,Norge,Norway

I 1860 kunne bønder få drive med sagbruk og mølle uten en tillatelse fra kongen. Mange små sagbruk,møller og annen småindustri dukket opp. Dette bruket ble bygget i 1896,mølla ble bygget i 1870. Bruket her var i drift til ca.1940. Så mange år senere var det folk som ville restaurere saga og mølla for å vise hvordan ting ble gjort den gangen. Vann var jo viktig energi så nær elver og bekker har det vært mye små industri. Sted har dessverre ikke omvisning,men bygningene er åpne og det er informasjonstavler flere steder. Se litt av Norges historie. Ellers på området er det mulighet for turer,fin natur her. God tur,gå forsiktig inne spesielt på saga,det er mange forskjellige høyder på gulvet.

11 Likes

Veibeskrivelse finner du her: og Flere bilder finner du her:

Tak fordi du deler Norges historie med os @Brujegeren , det er herligt at se noget som dette, der ikke er store turistattraktioner, men som har været med til at gøre Norge til hvad det er idag.

1 Like

Tusen takk for at dere liker innleggene mine. Jeg er litt opptatt med å vise steder og byggverk som har betydd noe for Norge,ikke bare fornøyelsesparker og andre attraksjoner. Jeg har jo steder som “alle” har vært også,men har hatt stor betydning i historien.

1 Like

Jeg synes det er rigtig godt at du deler nogle mindre kendte steder @Brujegeren . Det giver et indblik i hvordan Norge har udviklet sig gennem tiden.

1 Like