Discover our Tiella Pugliese of Riso, Patate e Cozze

To all food-obsessed Local Guides.

Discover our Tiella Pugliese of Riso, Patate e Cozze (rice, potatoes and mussels in ceramic casserole)

When you say “tiella pugliese” many apulians are so happy to taste a ceramic pot full of pleasure. We think to a classic casserole full of mussels with rice and potatoes. You will need to cutting in advance all ingredients and than put into the casserole in different layers. It’s a easy dish to make and cooking in your home oven.

You will preparing with this Ingredients then your start to assembling a sequence of layers: for the first layer: 1 white onion, thinly sliced, 2-3 yellow potatoes, sliced, 1-2 garlic cloves (if like), finely minced. A few sprigs of fresh parsley, finely minced. Grated apulian pecorino cheese, extravirgin Olive oil, Salt and pepper. Then you will start to cover For the second layer: fresh mussels and half-shelled. To open mussels press on the shells side than put a knife into to cut the fruit to remove only one side of shell and put the rest of mussel with shell on the layer. (The sea-water into the mussels it’s really important to save in a pot because you will filtering and add to the water before cooking). Then extravirgin Olive oil and an other grated apulian pecorino cheese. For the third layer you will put a handful arborio rice till cover all mussels, 2-3 sliced tomatoes, 1-2 garlic cloves, finely minced and a few sprigs of fresh parsley, finely minced. And again grated pecorino cheese, extravirgin Olive oil, Salt and pepper.
For the final layer: 2-3 potatoes, sliced and an other grated pecorino cheese. Til the maximum level of the casserole.
At end before put into the oven, fill with water (mixed with mussels sea-water) from a border side. (mussels juice will give a more taste) reducing salt.
So, you will bring the casserole into your oven (180C, 350F) for 45 minutes to an hour, until the top is nicely brown. Have a good lunch. Tiella it’s also good for pic-nic because no need to eating hot. One day, if you will come in Puglia I’ll cooking for you.

This is one of the best Apulian recipes I prepare when I organize the “family reunion” on a particular occasion when Italians emigrated ask me to plan a tour to return to their parents ‘or grandparents’ countries of origin to find their roots. I’m skilled for this job, which tends to return to the land of roots whenever it is possible.
The “memory of taste” it’s an intense emotion to live.

Photo by @RoccoLamparelli

Arrivederci. Will see in Puglia.

@DomenicoCafarchia #DomenicoCafarchia #WeareinPugliawithMimmo #MimmoGourmet #WeareinPuglia

18 Likes

Pasti sangat lezat masakan ini

Ciao @DomenicoCafarchia

è mezzogiorno, e mi sta venendo fame, tuttavia …

Sei tu l’autore del post del 2009 dal quale hai attinto a piene mani, oppure hai il permesso dell’autore per condividere, postare i suoi contenuti?

Se si, ce lo devi far sapere.

In Local Guides Connect rispettiamo il diritto d’autore, e pubblichiamo solo contenuti nostri o, saltuariamente, contenuti di altri per i quali possiamo dimostrare di essere autorizzati all’utilizzo.

Per maggiori informazioni puoi leggere: How do I follow the original content guidelines on Connect?

Se non puoi dimostrare che sei autorizzato alla pubblicazione, ti chiedo cortesemente di correggere, rimuovere i contenuti non tuoi.

Grazie mille

1 Like

@ErmesT Ciao Ermest, io non scrivo spesso ma mi ricordo di aver fatto post in passato. Puoi risalire ad un link di questo post del 2009? non me lo ricordo. E’ probabile che lo abbia fatto e non lo ricordo. Perchè le foto che ho fatto con l’amico fotografo Rocco Lamparelli sono di almeno 4-5 anni fa. Ho fatto questo post in quanto una amica mi ha chiesto la ricetta.

1 Like

@DomenicoCafarchia l’inizio del tuo post è, identico, lettera per lettera, a uno fatto da un certo Frank nel 2009 in un blog di cucina, che evito di citare per non fare pubblicità.

Mi sembra strano che tu non sappia di cosa sto parlando, tuttavia, anche se le coincidenze nella vita sono possibili, le trovo estremamente improbabili.

Io, quando un amico mi chiede una ricetta, gli spedisco privatamente il link …

EDIT: Vedo che comunque hai corretto il post, quindi forse sai di cosa stavo parlando.

Ti ringrazio per aver sistemato le cose

2 Likes

Ciao @DomenicoCafarchia ,

Bentornato su Connect e grazie per questa deliziosa pietanza con noi! Come ha ricordato @ErmesT , cerchiamo sempre di incoraggiare l’originalità dei contenuti condivisi nella community e questo per noi è molto importante, al fine di proteggere i diritti d’autore.

Da quanto posso vedere, come esperto di cucina hai molto di tuo da condividere e noi molto da imparare. Attendo con impazienza la prossima storia e nel frattempo cercherò di replicare la tiella seguendo i tuoi consigli, come ho fatto recentemente con la Torta di San Biagio di Cavriana della nostra @Sillaepepe .

3 Likes

Grazie @DomenicoCafarchia per questa ricetta!

Dall’aspetto sembrerebbe tutto così invitante e gustoso, peccato che io non riesca proprio a mangiare qualsiasi tipo di pesce!

Comunque grazie lo stesso, la ricetta torna sempre utile!

Ciao,

Davide

1 Like

In effetti io scrissi questa ricetta per un Frank che fà il cuoco in USA… ma la stessa ricetta la feci girare anche in alcuni messaggi ad amici ed amiche che lavorano con il turismo. Io stesso lavoro con nel campo del turismo enogastronomico e del “ritorno” cioè per quegli italiani che hanno le loro radici in Italia ma che sono nati all’estero. Ok bene.

1 Like